You are currently viewing חשיפת מידע מה-CIA

חשיפת מידע מה-CIA

חשיפת מידע על הטיפול בחשדות נגד עובדי CIA, ולמה בישראל מידע כאמור לא ייחשף במסגרת החוק.

האתר BuzzFeedNews פרסם חומרים שהגיעו לידיו במסגרת חוק חופש המידע על חשדות כנגד עובדי CIA שסרחו. המסמכים הגיעו בעקבות מספר בקשות חופש מידע לקבל דוחות שהארגון מוציא על חשדות לביצוע עבירות בקרב עובדיו. הבקשה הראשונה הוגשה ב-2012, ונדרשו שלושה הליכים משפטיים לפני שהמידע הועבר לאתר. החומרים שפרסמו עם השחרות, כוללים כ-3,600 דפים.

על פי הכתבה באתר, בין העובדים היו גם עשרה שנחשדו בעבירות מין בקטינים, רק לגבי אחד מהם הוגש כתב אישום. הטענה של עובד לשעבר של ה-CIA שהיה חשוף לדוחות היא כי אי הגשת כתבי האישום נובעת מהחשש לחשיפת שיטות עבודה חסויות של הארגון.

האם בקשת מידע כזו יכולה להיות מוגשת בישראל?

בישראל סעיף 14 לחוק חופש המידע, מחריג מספר רשויות ונושאים מתחולת החוק, כגון המוסד, השב"כ, הרשות להגנה על עדים ועוד. המשמעות היא, שאין ברשות ממונה, ואין לרשות כל מחויבות להשיב על בקשות למידע.

מה כן?

הפסיקה קבעה כי "עקרונות השקיפות הכלליים" יחולו על ארגונים אלו. כלומר, בתיאוריה יכול אדם או ארגון לבקש מידע מגופים ציבוריים אלו, והם צריכים לשקול אותם מכח עקרונות שקיפות כלליים, הנגזרים מהזכות לביטוי, אך ללא מסגרת זמנים או הנחיות להפעלת שיקול הדעת כפי שקיים בהוראות חוק חופש המידע.

בפועל, מרבית הבקשות שהועברו לגופים אלו, נדחו ובית המשפט העליון אישור את הדחייה (דוגמאות: סטטיסטיקה על מספר האזנות סתר, היקף המקרים בהם נמנע מעצור מפגש עם עו"ד).

אז איך מידע כאמור מתפרסם בארה"ב?

בארה"ב, בניגוד לישראל, גם הגופים הביטחוניים והחשאיים כפופים להוראות החוק. עם זאת, בחוק שלובה האפשרות של הרשות, במקרים מסוימים, לקבוע כי המענה כשלעצמו עלול לפגוע בביטחון, פרטיות וכד'. לדוגמא, מענה לבקשת מידע כי קיים תיק ב-FBI על אדם מסוים אך שלא ניתן למסור אותו – תשובה זו כשלעצמה עלולה לפגוע בפרטיות.

המצב בו רשות משיבה כי היא אינה יכולה להגיב על התשובה נקראת "Glomar response", והפסיקה מקשה על הרשויות בבואן להשתמש בנימוק זה. ועדיין, כפי שניתן לראות גם מהמקרה הנוכחי, השגת מידע מגופים אלו אינה פשוטה, גם כאשר למידע יש חשיבות ציבורית.   

כפי שציינתי, המצב בישראל שונה מבארה"ב והועתק מההסדר שהיה קיים בקנדה בעת חקיקת החוק הישראלי. למעוניינים לקרוא עוד על הוראות סעיף 14 לחוק, והפסיקה לגביו, מוזמנים לעיין במדריך לחופש המידע.

התמונה של krakenimages מאתר UNSPLASH

כתיבת תגובה